Pages

Tuesday 5 March 2013

DUIT OH DUIT!

Assalamualaikum...

Kat mana nak cekau duit eh korang-korang semua..hahaha...adeh la nak pikio pasal duit ni memang aku tak mampu tau..dunia sekarang kena guna duit kot..kot ye pun nak masuk tandas guna duit okeyyy...kalau lah ada pokok macam ni aku rasa memang tiap-tipa hari aku mai sini..pastu selalu letak baja duit..nak suruh bertambah duit tu..kan..hahaha...saiko betul la...huuhu..


ya! dunia sekarang..xde duit duduk diam-diam...boleh?no!! kena usaha la..kan..kalau tak dapat gak..usaha lagi sampai dapat...

satu cerita la nak kongsi nga kawan-kawan saya semua ni kan..sharing is caring.. :) heee...
ada la sorang pakcik ni datang nak design bisnesskad..oke dalam ngah discuss pasal design pakcik tu aku borak-borak la dengan dia..pasal semua la..nak-nak dunia sekarang ni..pasal lahad datu la...semua la...memang kadang-kadangg lari tajuk..hahah ye la datang nak buat bisnesskad je kot tapi yang menjadi isu nya pasal dunia..tapi aku suka ngan pakcik tu cara dia bagi nasihat kat aku...

macam-macam dia bagi..tapi part yang aku suka pasal duit..semua orang suka kot..nak lagi kalau duit tu yang tiba-tiba orang nak bagi free jer kan..siapa tak nak...rugi woooo...mata duitan sunggoh!
.
.
.

A: Allah akan bagi dengan apa yang kita lakukan..banyak mana kerja kita..banyak tu je la yang Allah bagi...kalau sikit kerja kita..sikit lah yang kita dapat..kan?

Pakcik : tak salah kita nak ekut cara anak pikir tapi..rezeki ni Allah bagi kan...jadi kalau kita kerja banyak mana pun...dah Allah tak nak bagi..tak kaya jugak kita kan..dah kalau kita kerja sikit tapi Allah nak bagi banyak nak buat macam mana kan..dah dia yang berkuasa...Allah maha besar..*sambil senyum kat aku*

oke aku senyap seketika..*bunyi cengkerik*huhu

betul jugak kan..dah dia kata benda tu akan terjadi..terjadi jugak walau sekalipun kita tak nak..kan...

sebenarnya makin kita tahu tentang sesuatu makin kita tak tahu..

usaha itu perlu..jangan sesekali merungut..*advice untuk aku gak* siyes kadang-kadang kita ni lupa bila susah sikit da merungut kan..begitu juga dengan aku...i'm not perfect person..hukhuk..
dulu masa jalan kaki sibuk nak pakai moto..bila dah pakai moto sibuk nak pakai kereta...betul ni terjadi kat diri aku sendiri..padahal duit tak der sibuk nak itu ini..tapi aku selalu ingatkan diri aku...orang lain lgi susah dari aku...dari situ aku perbaiki diri aku ni ha...susah senang biar kita dengan Allah jer tahu..

dulu aku kemain nak berhenti kerja..penat la..rumah jauh la...macam-macam la.. bila kita dah mind set kat diri kita macam tu kan memang dalam pikiran nak berhenti je la kerja dia..tapi masa tu jugak aku berperang dengan diri sendiri.aku bukan saja-saja kerja..tapi aku ada komitmen lain..bayar duit moto sape nak setel kan?nak harapkn mak ayah aku..memang tak r! malu oke..dah besar pun mintak duit nga mak ayah..lagipun diorang dah banyak bersusah payah demi aku..apa salah aku susahkan diri aku sikit untuk bantu diorang,..

Walau kecik mana pun gaji aku masa tu tetap bagi kat mak..janji bayar moto da setel dan bagi mak aku dah cukup bagi aku..mak sapa-sapa pun tak akan merungut kalau anak dia bagi duit sikit..lagi dia senyum adalah..itu dah cukup mengembirakan hati diorang..tanda kita ingat jasa diorang dulu..tapi kalau anak..mak bagi seposen nak dua posen..kan?*aku la tu* huhuhu..itu dulu..

pengalaman dah banyak mengajar aku untuk berpikir lebih matang..lebih berdikari..tapi still lagi jatuh..kita tak sempurna...walau hebat mana pun kita akan ada masa jatuh dia...tapi teruslah berdoa..sesungguhnya Allah tak akan kejam dekat hamba-hamba dia...

Bukan senang nak jadi senang...belajar..belajar..belajar lah sampai kita puas hati..Jangan risau Allah ada,,ini yang aku selalu ingat kat diri aku kalau aku lagho macam tuh..hahahah..

dan jangan pernah korang cakap yang korang 'tak der duit'...siyes...rezeki tu ada cuma Allah tak nampak kan kita lagi..kita usaha..baru nampak..sama-sama lah kita menampakan dia ea korang..huhuh

Tapi aku syukur dengan apa yang aku ada sekarang..dalam kita nak cari dunia..jangan la lupa pada akhirat juga...

p/s : kalau ada salah aku berbicara..mohon betulkan...

thanks for viewing my blog..






















No comments:

Post a Comment