Tuesday, 26 February 2013

RASA HATI.. ??

Assalamualaikum...


Kadang-kadang kita punya naluri ni ada yang tepat mengena dan ada yang tak kena langsung...orang kata lagi naluri mak-mak ni biasanya betullllllllll!!! sangat-sangat....kalau mak kata jangan kahwin dengan dak laki tu!! kita punyalah tersentak..so kita terus berlari menuju ke bilik sambil air mata meleleh di pipi air hingusan yang melekat tepi-tepi dinding..eeeuuwwww!!! dan hempas pintu bilik, dan tak keluar bilik 3 hari 2 malam....pastu lari ekut laki tu..tapi dak laki tu jahat rupanya...*budak tv sangat..hahah*haaaa...xmo oke macam ni..jangan durhaka kepada mak kita..jangan..! ada la tu kenapa mak kita tak nak bagi kahwin nga dak laki tu melainkan ko memang kenal keluarga dia,perangai elok,sopan santun..dan kena menyakinkan parents kita yang dak laki ni boleh pimpin kita dunia akhirat nanti...iyo dok??huu

itulah orang kata naluri mak-mak ni biasanya betul..dia dah makan garam gula semua dulu dari kita kan..bukan kata ada ilmu-ilmu hitam yang dok tengok dalam mangkuk hayung  pastu putar dengan asam limau tu..bukan okeyh! tapi naluri ibu tu sendiri..dia boleh tengok pada gaya, kelakuan..percakapan.so on la kan..

Ada la pernah sekali tu aku nak pergi camping, tapi bukan anjuran sekolah punya tapi yang belia punya..ala dulu orang suruh daftar aku on jew la..pastu lak dengar nanti ada event best-best..terus la daftar..tapi memang betul pun diorang ni aktif ada program sana sini..tapiiiiiii..tapii..tapiii aku tak boleh pergi wooo...sebabnya ayah nga mak aku x bagi aku join..memula tu oke la dia ingat anjuran sekolah ke kan sekali aku bagitau la yang ni anjuran luar tak der melibatkan sekolah.. diorang terus tak bagi..hukhuk, ayah aku x berapa berkenan sebab tak der surat kebenaran kononya surat hitam puteh la kan.. nanti jadi pape susah..aku pun terus la pujuk tapi tak berhasil..oke...tapi aku xder la nak kemas kain baju terjun tingkap..oiii..bukan oke...aku masuk bilik *muhasabah diri* dalam 2 tiga jam pastu keluar balik dengan senyuman...heee...xder la nak memberontak ke apa...tifu..ada la sikit kan..hee

Tapi nak gak tahu kan macam mana program tu berjalan..lepas camping tuh aku tepon member aku acaner camping tu seronok tak?dalam hati jangan la seronok nanti i jeles..hahaha..dengar suara member aku tu macam tak seronok..yessss!! haha member aku gitau dah la hujan..tiap-tiap malam hujan..memang tak selesa sangat-sangat..dah la duduk dalam khemah..ada aktiviti luar pulak tu..sentiasa kebasahan erk!..huhu..

See?nasib baik aku ni anak yang mendengar kata..bermotip sangat diriku berkata-kata sedemikian..huhu lepas dari kejadian tu la aku dengar jer cakap mak ayah aku..ada benar dia...betul.. 

Kadang-kadang kita punya x sedap hati tu mesti melampau-lampau kan..rasa 'haih..xboleh ni nak kena tepon jugak' then tepon la jangan menyesal di kemudian hari okeyh...x salah pun kalau kita kol untuk pastikan benda yang x elok berlaku kan..kalau xde pape..Alhamdulillah...

Tapi, ada yang naluri ni betul..bila kita tengok sesuatu keadaan or apa-apa jew la kan.dalam hati tu mesti 'ni jap ag mesti jadi pape' tengok-tengok betul da benda tu berlaku..kan?

So, Moral of the story kalau rasa x sedap hati tu terus jer kol and sentiasa bertanyakan khabar..tak kira lah jauh ker dekat ker..janji kita tak menyesal di kemudian hari..tapi benda kalau nak jadi, jadi jugak kan..oke..xpew la benda tu semua dah lumrah..ada yang elok ada yang tak elok..dah nama pun ujian dari Allah kan..ada la sebab-sebab dia buat kita macam tu..kita sebagai hamba yang kerdil di sisiNya hanya mampu berdoa..mintak tabahkan hati dengan ujian tu semua ea...

amin..




Amin :)













2 comments:

  1. Kata hati tu kadang-kadang berguna jugak buat diri sendiri kan?

    ReplyDelete